INTERVIEW: Afenginn

"Jeg føler på mange måder at Afenginn anno 2018 er mere beslægtet med f.eks. Radiohead og post-klassisk musik end decideret folk/world.”

I weekenden  23. og 24. februar giver MantziusLive en håndsrækning ud af vintermørket gennem folkemelodier og hypnotiserende sammenspil. Mød to af Danmarks mest talentfulde navne inden for nytænkning og formidling af nordisk folk i mødet med andre musikkulturers rødder og inspirationer, når Hudna og Afenginn indtager scenen til spillestedets nye koncertformat.

 

Som optakt til Mantzius VinterFolk har vi talt med Kim Nyberg, bandleder og komponist i Afenginn, om hans kæmpe ensemble, "gade-latin" og forbilleder som Beethoven, Brahms og Radiohead.  Har du endnu ikke hørt Afenginns musik, så udpensler Kim Nyberg her, hvad det er for en musikalsk rejse, der venter på MantziusLive:

 

"Afenginn er overvejende instrumental musik, der vokser ud fra et krydsfelt af klassiske klanguniverser, skramlede beats, skæve melodier, nordisk og østeuropæisk folketone blandet med subtile elektroniske virkemidler, der bryder de akustiske lydlandskaber. Lange, sammenhængende former tager lytteren med på en indre musikalsk rejse udført af et 10 mand stort ensemble."

 

Kan du fortælle lidt mere om udviklingen af Afenginns lyd og din tilgang til komposition?

 

"Der er sket meget siden de første albums med den lidt punkede energi og de klare referencer til folkemusik fra Norden og Balkan. Musikken er blevet mere “sofistikeret” og gennemkomponeret og lyden til tider mere klassisk. I kraft af dette er bandet også vokset og er nu et orkester med flere instrumenter og desuden en lydmand, der spiller en meget aktiv rolle med hensyn til effekter og live elektronik," uddyber Nyberg.

 

Er der nogle komponister eller perioder, du vil fremhæve som særligt vigtige inspirationskilder for dig?

 

"Hjemme på klaveret står bogen med Bachs klaverværker altid klar som inspiration. Fra Romantikken er jeg glad for blandt andet Beethoven, Brahms, Bartók, Dvořák og Sibelius. Af nutidige kan nævnes komponister som Jóhann Jóhannsson, Arvo Pärt og Valgeir Sigurðsson."

 

Du er født i en svensk-talende del af Finland og bosat i Danmark, og jeg tænker derfor på, om der også er noget særligt fra skandinavisk musikhistorie eller folklore, som inspirerer dig i dit musikalske virke? 

 

"Jeg er meget glad for både finsk og svensk folkemusik og føler mig tæt forbundet med begge dele. De har klart været inspirationskilder gennem årene."

 

Afenginn og du selv har vundet rigtig meget anerkendelse og rigtig mange priser. F.eks. har I vundet hele 8 DMA’s, herunder ”Årets Danske World Livenavn” (2016). Hvad tænker du i den forbindelse om den danske folk/world scene - finder du inspiration i miljøet, eller kigger du mod udlandet?

 

"Der sker helt klart spændende ting på den danske folk/world scene, men med hensyn til inspiration kigger jeg nok mere mod udlandet og oftest udenfor folk/world miljøet. Jeg føler på mange måder at Afenginn anno 2018 er mere beslægtet med f.eks. Radiohead og post-klassisk musik end decideret folk/world."

 

Afenginn kan oversættes til at betyde både styrke og beruselse på oldnordisk, og derfor tænker jeg på, hvad dit forhold til sprog mon er? Her mener jeg både forholdet til dit modersmål, nordiske sprog og dets rødder og ikke mindst det sprog, som findes på ”OPUS”?

 

"Jeg er meget interesseret i sprog og lingvistik og synes, det er fantastisk, at vi i Norden har et fælles nordisk sprog, som vi, hvis vi gør os lidt umage, kan tale med hinanden på - på nær lige finsk."

 

- "Sproget på "OPUS" er en slags hjemmelavet "blandingssprog" skrevet i samarbejde med en af mine barndomsvenner, den finske poet Timo Haapaniemi. Sproget er et poetisk sammensurium af latin som base tilsat alle mulige andre sprog. Vi kalder det for “street-latin”. Jeg ønskede den lidt hemmelighedsfulde og højtidelige kvalitet, som latin har, men udtalt på færøsk. I bandet har vi et tæt forhold til Færøerne og er kommet der rigtigt meget (Niels [violinist, red.] er endda gift med en færing). Når de ældre på Færøerne taler dansk, bliver det ofte til noget, de kalder for "gade-dansk". Det er danske ord, men udtalt på den måde, man ville gøre det på færøsk. På ”OPUS” ville jeg have det udtryk, og sproget er således udtalt på "færøsk" af sangeren Ólavur Jákupsson, der er fra øerne."

 

I foråret opfører Afenginn "OPUS" i sin fulde længde til et begrænset antal danske koncerter, hvilket bl.a. bringer dem til Birkerød. Hvad kan vi forvente til koncerten – kan du eks. fortælle lidt om bemandingen og instrumenterne på scenen?

 

"Det er et lidt specielt line-up, vi kommer med, i forhold til, hvad man måske er vant til at høre. Blandt andet på grund af de to trommeslagere, som giver koncerten en masse kraft, men også på grund af meget finesse i rytmesektionen samt trombonen, der spiller gennem en “harmonizer” og derfor kan spille flere toner på samme tid og nærmest fungere som en hel brass sektion! Udover dette kan man forvente at opleve et orkester bestående af mange musikere, der spiller sammen med stor dynamik, spilleglæde og fokus. Reaktionerne fra publikum er ofte meget overvældende, og mange bliver meget rørt af musikken."

 

Line-up er:

Kristoffer Nybye, klarinetter

Niels Skovmand, violin

Kim Nyberg, mandolin

Jakob Johanssen, trombone

Erik Olevik, cello/bas

Kaare Munkholm, marimba/piano

Ulrik Brohuus, trommer/percussion

Christian Back, trommer/percussion

Ólavur Jákupsson, sang

Jonas Nakel, lyd og live elektronik.

 

Hvad venter forude for Afenginn – er der nye shows eller nye kompositioner i støbeskeen?

 

"Jeg er så småt gået igang med nye kompositioner, og vi er ved at tage hul på arbejdet med dette, så ja - der er både nye shows og nye kompositioner i støbeskeen."

 

Afenginn spiller til Mantzius VinterFolk 24. februar, kl. 20.00. Entré: 140 kr. + gebyr. Som et særligt tilbud kan der denne weekend købes et koncertpas til Mantzius VinterFolk: Hudna 23/2 og Afenginn 24/2 til en samlet pris på 200 kr. + gebyr HER